No contact, hvorfor det virker, og hvor konsekvent det skal være

Når man står midt i et brud, en usund relation eller et følelsesmæssigt kaos, kan “no contact” føles både drastisk og skræmmende.

Man kan godt få den tanke om det virkelig nødvendigt at gå så langt at man lukker for al kontakt?

Men i praksis er det ofte netop det, der gør forskellen mellem at hele eller at blive hængende i et følelsesmæssigt afhængigt forhold.

No contact betyder, at du bevidst afbryder al kontakt med en person, som påvirker dig negativt.

Det inkluderer ikke kun beskeder, opkald og fysiske møder, men også at følge med på sociale medier, at tjekke deres online aktivitet, at spørge andre om dem, og at opsøge steder, hvor de er.

Det handler altså ikke kun om at skabe ydre afstand, men også om mental afstand, hvor du lukker af for det der kan påvirke dig og dine triggere.

No contact virker, fordi det bryder et mønster, ikke bare i relationen, men i dig.

Når du er i kontakt med en person, du er følelsesmæssigt afhængig af, aktiveres dit håb, din længsel og dine gamle mønstre igen og igen.

Selv en lille besked kan sætte gang i tankemylder, og genåbne følelser og minder, der får dig til at tvivle på dine beslutning.

Når du afbryder og stopper kontakten, skaber du den nødvendige afstand til, at dit nervesystem kan falde til ro.

Artikel: Er du blevet afhængig af ChatGPT for at søge lindring?

Samtidig giver No Contact dig klarhed og overblik.

Så længe du er i kontakt, reagerer du når du bliver ramt, fordi dit nervesystem er overaktivt. Når du stopper kontakten, begynder du efter lidt til at reflektere og kan mærke hvad du har brug for. Du flytter dit fokus fra den anden, til dig. Det er her, du begynder at finde dig selv igen.

No Contact når du vil ud af din følelsesmæssige afhængighed

 

 

Kontakt, især sporadisk kontakt, kan holde liv i en illusion og håbet om, at noget stadig er muligt.

Små tegn, små beskeder eller små åbninger kan forlænge processen og holde dig følelsesmæssigt fast.

Når du undlader at have kontakt, fjerner du lige så stille, de små doser håb, som ellers gør det svært at give slip.

Når kontakten stopper, falder intensiteten i dine følelser gradvist, dine tanker bliver mere klare, og du får mere ro i kroppen.

Det er ikke fordi, det hele forsvinder med det samme, men fordi du ikke længere bliver trigget igen og igen. Dit nervesystem falder til ro uden kontakt.

Halv kontakt virker sjældent.

Det er den del, mange forsøger at bøje, så du skal vide at det skal være mere konsekvent, end du har lyst til.

Hvis du svarer, når den anden skriver, hvis du stadig følger med på afstand, eller hvis du prøver at være venner, så holder du dig selv følelsesmæssigt fast og det virker ikke.

Artikel: Derfor respekterer han dig ikke

 

For at no contact skal have effekt, kræver det, at du ikke har direkte kontakt, ingen beskeder, ingen opkald, ingen møder.

Det kræver også, at du ikke har indirekte kontakt, ingen stalking på sociale medier, ingen små tjek. Og det kræver, at du ikke holder en følelsesmæssig åbning, hvor du genlæser gamle beskeder eller fantaserer om kontakt.

Hvor længe varer No Contact? 

Selvom mange leder efter en fast tidsramme for No Contact-reglen, så er sandheden at det afgørende ikke er tiden uden kontakt, men om du begynder at slippe det følelsesmæssige greb.

For nogle tager det 30 dage, for andre tre måneder eller længere. Det afhænger af din følelsesmæssige binding og hvor konsekvent du er i ikke at tage kontakt.

Nul kontakt føles sjældent godt i starten.

Det kan føles som savn, tomhed og næsten som abstinenser. Og det giver mening, fordi du trækker dig fra noget, du har været følelsesmæssigt investeret i. Det betyder ikke, at det er forkert, det betyder, at der er noget, der er ved at give slip.

Disclaimer: Mange bruger no contact som en strategi til at få den anden tilbage.

Men hvis det er målet, holder du stadig fast. Så bliver det til manipulation og iscensættelse. Og tror mig DET VIRKER IKKE: Been there, done that.

No contact virker først for alvor, når det bliver en beslutning om at vælge dig selv, skabe ro og bryde det, der ikke fungerer. Ja?

En af de største faldgruber opstår, når du begynder at få det bedre.

Når roen så småt vender tilbage, og tankerne ikke længere kører i samme tempo, kan det føles som om, du nu har “styr på det”.

Her opstår tanken, at du måske godt kan tåle lidt kontakt, at du bare kan skrive en enkelt besked, eller svare, hvis den anden rækker ud.

Men det er ofte her, du risikerer at falde tilbage i det gamle mønster.

For det, der har ændret sig, er ikke nødvendigvis dynamikken mellem jer, men din afstand til den.

Når du genåbner kontakten, aktiveres de samme følelser og reaktioner hurtigt igen, og du kan ende med at være tilbage, hvor du startede.

Det, der føles som styrke, kan i virkeligheden være en midlertidig ro, som stadig er afhængig af afstanden.

Derfor er det vigtigt at blive i no contact, også når det begynder at føles lettere, for det er her, forandringen for alvor får lov til at sætte sig.

Din belønning: Behovet for at tjekke bliver mindre

Når no contact begynder at virke, vil du opleve, at behovet for at tjekke bliver mindre, dine tanker falder mere til ro, og du får mere fokus på dig selv. Du begynder at se relationen klarere, og måske vigtigst af alt, du stopper med at vente.

No contact er ikke en straf, det er en grænse der skal beskytte dig og dit hjerte

Det er ikke en flugt, men en måde at komme tilbage til dig selv på. Det kræver mod at vælge det, og endnu mere mod at holde fast. Men det er netop den konsekvens, der skaber forandringen.

Artikel: Sådan virker Grey Rock metoden over for en narcissist

FAQ om No Contact Reglen 

Hvad gør jeg, hvis han kontakter mig under No Contact?

Hvis han kontakter dig under No Contact, er det vigtigste ikke, hvad han gør, men hvad du gør.

No Contact er en beslutning, du har taget for dig selv, ikke en aftale mellem jer.

Det betyder, at du ikke behøver reagere, svare eller forklare dig. Selvom det kan føles fristende, især hvis du savner ham eller håber på noget, vil et svar ofte åbne døren til de samme mønstre igen.

Hvis du svarer, er du tilbage i dynamikken, hvor dine følelser hurtigt bliver aktiveret. Det mest støttende, du kan gøre for dig selv, er at holde fast, også når det er svært, og lade beskeden stå uden svar.

Tæller det som et brud på No Contact, hvis jeg tjekker hans Instagram?

Ja, det gør det. Selvom der ikke er direkte kontakt, holder du forbindelsen i live inde i dig selv.

Når du tjekker hans Instagram, aktiverer du de samme tanker, følelser og reaktioner, som No Contact netop skal hjælpe dig med at få ro fra. Det kan virke uskyldigt, men det fastholder dig i en følelsesmæssig tilknytning og gør det sværere at slippe.

No Contact handler ikke kun om at undgå kontakt med ham, men også om at give dig selv mental ro til at komme dig.

Hver gang du tjekker, starter processen lidt forfra.

Virker No Contact på en narcissist?

No Contact virker ikke som en metode til at ændre eller påvirke en narcissist.

Hvis det er målet, vil du ofte blive skuffet. Men No Contact virker på dig. Det hjælper dig med at bryde den følelsesmæssige binding, skabe afstand til manipulation og genfinde din egen klarhed. En narcissist kan reagere på No Contact ved at forsøge at få kontakt igen, ignorere dig eller skifte fokus til en anden, men det ændrer ikke på, at No Contact giver dig mulighed for at træde ud af dynamikken. Effekten ligger ikke i deres reaktion, men i din frihed.

Kan jeg bruge No Contact til at ændre min partner eller få ham tilbage?

Det korte svar er nej.

No Contact kan ikke bruges til at kontrollere, ændre eller påvirke en anden person på en stabil og sund måde.

Hvis du går ind i No Contact med håbet om, at han savner dig nok, ændrer sig eller kommer tilbage, så er du stadig følelsesmæssigt bundet til ham. Du har bare iscensat en situation der vedligeholder den afhængige dynamik, ved at forsøge at vække hans frygt for at miste dig. Det er manipulation, og det vil ikke være bæredygtugt på den lange bane.

Det kan godt være, at han reagerer. Nogle gør. De kan række ud, savne, blive nysgerrige eller forsøge at få dig tilbage. Men det er ikke det samme som reel forandring. Forandring kræver indsigt, ansvar og vilje over tid, ikke bare en reaktion på, at du trækker dig.

Problemet ved at bruge No Contact som strategi er, at du ubevidst bliver ved med at vente.

Du holder fast i en forestilling om, at hvis du gør det “rigtigt”, så vil han ændre sig. Og imens sætter du dit eget liv på pause.

No Contact virker først for alvor, når det ikke længere handler om ham, men om dig. Når det bliver en beslutning om at træde ud af en dynamik, der ikke fungerer, og skabe ro nok til at kunne mærke dig selv igen.

Det betyder også, at hvis han faktisk kommer tilbage, så er du et andet sted. Du er ikke længere den samme, der ventede, håbede og tilpassede sig. Du har fået klarhed nok til at kunne se, om det overhovedet er noget, du vil tilbage til.

Så No Contact er ikke en måde at få ham tilbage på. Det er en måde at få dig selv tilbage på. Og det er netop det, der gør, at du ikke længere er afhængig af, hvad han vælger. Ja? 🩷

Se her hvordan du får styrket dine grænser og dit selvværd

Kan ChatGPT stå i vejen for Tryg Tilknytning?

↪ Lær hvorfor AI-svar kan blokere for den trygge tilknytning.

Det er blevet lettere end nogensinde før at få svar ved at åbne ChatGPT

Med værktøjer som ChatGPT kan man få forklaringer, spejling og indsigt på få sekunder, uanset tidspunkt på døgnet.

Du kan få det: 

  • midt om natten når du ligger søvnløs på grund af tvivl, og usikkerhed
  • i øjeblikket hvor uroen efter en besked, du bliver ramt af, overvælder dig
  • i tvivlen efter en samtale der efterlader dig forvirret
  • til at forstå hvad der er galt med din partner når han lukker ned og bliver kold
  • til at læse om hvor manipulerende en narcissist kan være
  • til at forklare dig hvad tilknytning er
  • til at beskrive hvad forældrefremmedgørelse er
  • ja mulighederne er uendelige….!

Der er altid adgang til en BOT, der kan skabe overblik og give dig en oplevelse af ro.

Det kan være en stor støtte når man er sårbar🙏🏼

Det hjælper at få sat ord på det, der føles kaotisk og svært, og kan i sig selv virke beroligende.

At få en forklaring på, hvorfor tankerne kører, hvorfor uroen opstår, og hvorfor behovet for kontakt bliver så intenst, kan give en midlertidig lettelse. Det kan mindske følelsen af at være alene, og det kan give dig en oplevelse af at blive mødt med forståelse.

ChatGPT kan give viden, forklaringer og empati, når dit her & nu behov opstår.

→ Men netop det kan også blive en fælde.

For når din uro dulmes hurtigt, kan det skabe en ny afhængig vane, efter at søge svar, hver gang noget føles svært.

Endnu en bekræftelse af følelsesmæssig afhængighed, som handler om hurtig lindring.

Det kan komme til at ligne udvikling, men i virkeligheden vedligeholder det mønsteret.

For hver gang du søger et hurtigt svar for at få ro, træner du det samme afhængige mønster, hvor din tryghed findes udenfor dig selv. Hvor noget eller nogen skal fjerne din uro.

→ ChatGPT kan berolige din uro her og nu, mens terapeutisk arbejde kan hjælpe dig med at ændre det.

Forskellen ligger i det lange seje træk.

At bryde et ængsteligt afhængigt tilknytningsmønster kræver ikke kun hurtige svar, men nye erfaringer.

Erfaringer, hvor man lærer hvad man skal gøre anderledes, og hvordan man gør det. Erfaringer i at tage tilpas små skridt ud af komfortzonen,  selv når det er ubehageligt, fordi det træner ens evne i at håndtere svære følelser.

Hvor man opdager, at man ikke behøver reagere på alle impulser. Hvor tryghed gradvist flytter sig fra noget ydre til noget indre fordi man begynder at kunne regne med sig selv, og sine grænser.

Hvor man folder de afhængige overbevisninger ud, der har skabt situationen. 

Det er en proces, der ikke kan omgås ved at læse om den.

Når der gentagne gange vælges en hurtig lindring, går man glip af netop de øjeblikke, hvor forandringen kunne begynde. De øjeblikke, hvor uroen er til stede, og hvor der er mulighed for at gøre noget andet end det, man plejer.

  • Man går glip af at opdage, at følelsen kan eksistere uden at styre handlingen.
  • Man går glip af at opbygge tillid til sig selv.
  • Man mister muligheden for at forstå sig selv i dybden
  • Man går også glip af finde de skjulte styrende overbevisninger der har formet hele ens mønster
  • ChatGPT kan give svar og omsorg, terapi kan skabe en ramme, hvor mønsteret bliver synligt og kan ændres.
  • ChatGPT kan være tilgængelig døgnet rundt, terapi sætter en proces i gang der skal have tid og udvikle sig.
  • ChatGPT kan forholde sig til den info den får, terapeuten kan mærke det der ikke bliver sagt, og derfor spørge ind til netop dette.

afhængig af ChatGPT

 

Et ængsteligt tilknytningsmønster lever og vedligeholdes i relationer, i reaktioner og i frygten for konsekvenserne af at stå op for sig selv.

Det er i relationen, det aktiveres, og det er her, det skal mødes på en ny måde, men i skridt der er tilpas store så man ikke overvældes.

Derfor er viden og forklaringer ikke nok i sig selv.

De er en her og nu hjælp der kan være guld værd.

ChatGPT kan være et værdifuldt sted at starte, men…!

Men hvis du ubevidst bruger det som en måde at dulme din uro på igen og igen, uden reelt at gøre noget anderledes fordi det lindrer dine følelser her og nu, så kan det ende med at stå i vejen for at du kan få det bedre. Så er det et kvikfix, der bremser din proces.

ChatGPT kan ende med at stå i vejen for den forandring, som over tid skaber fundamentet for et sundt, trygt og stabilt parforhold.

Så brug det med omtanke, og brug det klogt.

Så er det et genialt redskab, som jeg også selv er utrolig glad for at bruge.

Men brug det ikke til at holde dig hen med viden og forklaringer.

Det har en pris, som du vil mærke i dine relationer, hvor viden om noget ikke er nok.

↪ Der skal handling til at skabe forvandling, og det skal være den rigtige slags handling, der støtter op om dit selvværd.

JA? 🩷

Klik her hvis du vil i gang med forandring du kan mærke 🩷

For nylig skrev en kvinde at hun havde mødt en skøn mand, som var alt det, hun havde drømt om.

Han var ærlig, nærværende, kærlig og hun fik en følelse af at han virkelig ville hende og deres forhold.

Men hun begyndte alligevel efter kort tid at tvivle

Var han nu alligevel den rette?  Gik det for hurtigt? Var hun klar?

Og inden hun vidste af det, havde hun afsluttet relationen på baggrund af sin tvivl.

Ikke fordi hun ikke ville ham…

Men fordi hendes system ikke kunne rumme, at noget faktisk føltes så sundt og godt.

Det der stod i vejen var hendes indre grænse for, hvor meget kærlighed hun kunne tage imod.

Hun havde ramt sin øvre begrænsning. 

 

.

Hvad er en øvre begrænsning?

Jeg plejer at beskrive det som en indre termostat.

Vi har hver især et niveau af kærlighed, glæde og tryghed, vi ubevidst tillader os selv at have, ud fra hvad vi føler vi er værd.

Når livet begynder at føles for godt, så stiger temperaturen og vores termostat lukker.

Hvis du har en kærlighedstemperatur der står på f.eks. 20 grader, og du så bliver mødt at 24 grader, så vil din termostat lukke.

Når du så går under 20 grader, så begynder du at arbejde for at åbne termostaten igen.
(F.eks. ved at række ud og skabe kontakt.)

20 grader = din øvre begrænsning

I eksemplet her da bliver hun mødt af en mand på en måde hun kun har drømt om, og temperaturen ryger hurtig op over 20 grader.
Men hun kan slet ikke rumme det, og derfor trækker hun sig, og lukker termostaten igen.

Hun har fundet et bulletproof argument som hun tror på, og som hun er overbevist om vil blive en forhindring.

Et, han ikke kan ændre på.
Så hun får 100 % succes med at sabotere sig selv og relationen.


Et sådan argument kan være: 

  • at han har mindre børn
  • at han bor for langt væk
  • at hun har en kronisk sygdom han ikke skal belastes med
  • hendes eller hans vægt
  • aldersforskel
  • at han ingen hår har (skaldet)
  • at han ikke skal bøvle med hendes lave selvværd
  • at han tjener mere eller mindre end hende
  • osv.

🌡️ Lynhurtig bliver det koldt, og hun rækker ud efter ham igen.

Det samme gentager sig, og hun trækker sig en gang til.

Da hun har gjort dette 2 gange, siger han nej tak til flere ture, og nu ryger hun langt under 20 grader og har det ad helvede til med selvbebrejdelser og fortrydelse. Det eneste der fylder er tanker om hvordan hun kan få varmen tilbage.

Det er så ulykkeligt 💔

En lav termostat = lavt selvværd

Selvværd handler om, hvad du inderst inde tror, du fortjener.
Det er det indre referencepunkt, der styrer, hvor meget kærlighed, glæde og ro du tillader dig selv at opleve.

Når dit selvværd er lavt, er din termostat også indstillet lavt.

Så snart du bliver mødt med mere varme, end du tror, du fortjener så lukker termostaten fordi det føles for utrygt at være så elsket, set eller rummet.

Men… når du begynder at styrke dit selvværd, så ændrer hele dit indre udgangspunkt sig.

Du begynder at tro på:

“Jeg er værd at blive elsket.”
“Jeg må godt have det godt.”
“Jeg behøver ikke gøre mig mindre.”

Og så hæver din termostat sig automatisk.

Du stopper med at lukke, når det bliver varmt og begynder i stedet at tage imod fordi det matcher med din indre selvværdsfølelse.

 

Så hvordan hæver du din indre termostat?

Det er præcis det, jeg hjælper dig i gang med i mit sprit nye forløb 5 trin der styrker dit selvværd i praksis.

Du lærer at forstå hvordan du skridt for skridt styrker dit selvværd igennem handlinger. 

 

Trin for trin lærer du at:
🌷 skabe indre tryghed, så du ikke længere lukker for det gode der kommer din vej
🌷 tage imod – ros, kærlighed, nærvær – uden at skubbe det væk
🌷 hvilke skridt der styrker dit selvværd og gør dig uafhængig
🌷styrke dine grænser og leve efter dine værdier

Forløbet handler om at styrke dit selvværd så du kan tage imod det gode livet har at byde dig, uden trang til at sabotere det

Du lærer at det vigtigste forhold du har er forholdet til dig selv, og din tro på dit eget værd.

→ Uden den tro, vil du blive ved med at ryge ned under 20 grader.

 

Kærlighedssår fra barndommen – og hvordan det påvirker dine relationer som voksen

Et kærlighedssår er ikke bare en sorg efter en forelskelse, der gik i stykker.

Det kan være noget meget dybere – et gammelt følelsesmæssigt sår, som opstod allerede i barndommen, længe før dine første romantiske erfaringer. Det er den form for sår, der opstår, når du over tid oplever at du som barn ikke bliver mødt, set eller rummet på den måde, du havde brug for.

Når du mangler følelsesmæssig næring i de tidlige år – kærlighed, anerkendelse, tryghed og plads til at være dig selv –  så sætter det sig som et kærlighedssår.

Artikel: Kæmper du alene for jeres forhold?

Dit sår bliver ofte ved med at støje, længe efter at du er blevet voksen.

Mange voksne oplever, at de gentager de samme mønstre i kærlighedsrelationer.

De mister sig selv i forholdet, føler sig forladt eller utilstrækkelige, eller længes efter nærhed, men trækker sig, når den opstår.

Måske vælger de partnere, som ikke kan give dem det, de drømmer om – og bliver fanget i en dynamik, hvor de kæmper for at føle sig elsket.

Det føles ofte som om man gentager en gammel dans, man ikke kan finde ud af at stoppe.

Og det er netop dét, det er: en ubevidst gentagelse af det, man engang lærte om hvordan man får mødt sine behov for anerkendelse, tryghed og oplevelsen kærlighed.

Hvis du som barn oplevede at skulle være dygtig, nem, sød, usynlig eller stærk for at få opmærksomhed og anerkendelse, kan det have lært dig, at kærlighed er noget, du skal gøre sig fortjent til.

Hvis du blev afvist, overset eller kritiseret, når du viste dine følelser, har du måske lært, at det ikke er trygt at vise, hvem du egentlig er.

Mange har slet ikke fået et sprog for deres følelser – eller oplevede at de blev gjort forkerte, og derfor gemmer de sig i dag bag en facade eller en tilpasningsstrategi, som et forsøg på at navigere og håndtere følelser af frygt for afvisning, og forkerthed.

Man tilpasser så man kan få lov til at høre til og føle sig god nok.

Artikel: Hun venter på hans kærlighed – måske forgæves

Et sådant kærlighedssår udvikler sig til det, vi kalder utryg tilknytning.

Tilknytningsmønstret skabes i barndommen – i den måde barnet relaterer sig til sine omsorgspersoner – og det bliver en slags indre køreplan for, hvordan vi som voksne navigerer i nære relationer.

Hvis du som barn lærte, at du ikke kunne regne med stabil tryghed og følelsesmæssig tilgængelighed, udvikler du måske en ængstelig tilknytning, hvor du hele tiden er på vagt og frygter at blive forladt eller afvist.

Du bliver måske overoptaget af den andens stemning, behov og følelser og tilsidesætter dine egne, for at sikre dig, at du ikke mister relationen eller at der opstår gnidninger.

Andre udvikler en undvigende tilknytning – de har lært, at det er farligt at være afhængig af nogen, og holder derfor afstand i kærligheden.

De har svært ved at lukke nogen ind, selvom de længes efter nærhed. Nogle veksler mellem de to – de længes intenst efter kærlighed, men bliver utrygge og selvbeskyttende, når nogen kommer for tæt på.

Under alle former for utryg tilknytning ligger der det samme sår: en oplevelse af, at det ikke var trygt eller muligt at være sig selv og stadig være elsket.

Såret fra dengang bliver til et filter, man oplever sit liv igennem som voksen.

Man søger bekræftelse udefra, længes desperat efter at føle sig elsket, men føler sig samtidig aldrig rigtig tryg i relationen.

Kærligheden bliver noget, man jager, bøjer sig for eller flygter fra – i stedet for noget, man kan hvile i.

Så længe det gamle kærlighedssår får lov at styre, er det svært at mærke at hvile i sig selv i relation til andre.

For det indre barn forsøger stadig at få opfyldt et behov, som engang var livsvigtigt: at føle sig elsket for den, man er.

Men det gode er, at det kan heles.

Ikke nødvendigvis hurtigt, men det kan lade sig gøre.

Når du begynder at give dig selv det, du aldrig fik – tryghed, rummelighed, kærlig anerkendelse og tilladelse til at føle – begynder noget i dig at falde til ro.

Ved at ære dine grænser viser du dig selv at betyder noget. Og ved at sætte små forsigtige grænser, træner du at rumme og omsætte de svære følelser som afvisning og ensomhed. De følelses som du måske har gjort alt for at undgå.

Du lærer at stå mere fast i dig selv ved at sige din mening og være ok med at blive afvist, og med tiden ændrer dine relationer sig også.

Ikke fordi du finder den “rigtige”, der aldrig sårer dig, men fordi du ikke længere overgiver dig til en urealistisk drøm om en partner, der forventer, at du opgiver dig selv for at få vist kærlighed.

At hele et kærlighedssår er ikke blot en mental øvelse – det er en dyb følelsesmæssig proces.

Den kræver tålmodighed og især tid. Den er ikke et kvikfix men en proces der bølger op og ned.

Men jo mere du  giver plads til det, du engang ikke måtte føle, jo mere fri bliver du.

Ikke bare i kærligheden – men i hele livet.

For selvkærlighed breder sig som ringe i vandet. Det vil påvirke alle aspekter af dit liv.

Er det kun er dig, der kæmper for jeres forhold?

Når I har haft en konflikt, er det hver gang dig, der må tilpasse og overgive dig for at i kan komme videre.
Det er dig, der forsøger at genoprette forbindelsen. 
Dig, der foreslår samtaler.
Dig, der googler “hvordan vi kommunikerer bedre”.
Dig, der gør noget – mens han virker… fjern. Uinteresseret. Uanfægtet.

Jo mere du gør, des mindre gør han… 
Han trækker sig og bliver mere distanceret og kold.

Det slider.
Ikke kun på jeres forhold. Det slider især på dig.
For du føler dig  forkert og ensom sammen med ham.

Det var jo ikke lige det du havde håbet og troet på, ville ske.
Nok nærmere det modsatte….!

Din drøm var at møde én du kunne føle et stærk bånd og samhørighed til.
En du kunne finde støtte i, og have det rart med.
Et menneske der altid er der for dig og elsker dig uden betingelser.
Et livsvidne…!

Men du begynder i stedet at tvivle på dig selv:
Er jeg for meget? Overfølsom? For krævende?

Du begynder også at tvivle på forholdet og ham:
Er han den rette? Elsker han mig ikke? Er han på vej videre? Tager han mig for givet?
Ser han en anden?

Du begynder at google:
Narcissisme, traumebinding, tilknytning, følelsesmæssig afhængighed og og og 

Du har måske endda forsøgt at afslutte forholdet men er endt tilbage fordi du stadig nærer et håb om at han vil møde dig i samhørighed, som han gjorde i starten. 

Hør her:

Du er ikke for meget…
Men noget tyder på at du tager alt for meget ansvar for forholdet – i håbet om selv at føle dig tryg og elsket.
Og han har måske lært at trække sig fra svære bøvlede følelser – i håbet om at undgå at blive overvældet af noget han ikke kan rumme og håndtere.

Dynamikken lyder sådan her: 
Ængstelig tilknytning møder undvigende tilknytning.

To mennesker, der begge længes efter nærhed – men hvor den ene jager og den anden flygter når der kommer kurrer på tråden.

Du mærker med det samme, når forbindelsen glipper, og går i alarm.
Så bliver du mere ivrig, mere opmærksom, og mere opsøgende, for at genskabe forbindelsen til ham, fordi afstanden netop vækker utryghed og frygt i dig.

Han mærker det samme – men hans nervesystem reagerer ved at lukke ned, skabe afstand, og trække sig ind i sin egen boble.

Og pludselig står du alene med en følelse af at bære hele relationen på dine skuldre.

Du har nu taget det fulde ansvar for, at i overhovedet stadig er et “vi” og for at konflikten i mellem jer opløses. 


Du forsøger på flere måder: 
Du gør dig sødere, roligere, mere forstående, mere tiltrækkende – i håbet om at få kommer tættere på ham.
Men jo mere du prøver at reparere, jo mere trækker han sig.

Og jo mere han trækker sig, jo mere utryg, needy og fastlåst bliver du.

Når det sker, skruer du op for jagten ved at skifte strategi med bebrejdelser, kritik, og frustration.

Og så går det helt galt. Måske ender du i afmagt med at afslutte forholdet.

Tavshed og kulde

Lyder det bekendt?

Hvis ja, så er det fordi at dit utrygge tilknytningsmønster har for meget magt i dit liv.

Den måde du håndtere afstand, uenighed, konflikt og distance på, har kun et formål. 
At gøre dig tryg igen.
For som ængstelig tilknyttet handler tryghed om nærhed, samhørighed, enighed, nærhed og dialog i dybden om følelser.

Det er sådan du forsøger at regulere dine ængstelige følelser af at føle dig forladt, ensom, forkert og afvist.

Og det er benzin på bålet hos en der er undvigende tilknyttet og som slet slet slet ikke har lyst til nærhed og dialog om dybe følelser, når det støjer.

Tværtimod skal der bare ro til. Stilhed og ensomhed, og du bliver den der forhindrer ham i det.
Gæt selv hvordan han kommer til at opfatte dig som en trussel på hans sindsro.

Lad mig lige gøre det helt klart: Ingen af jer forkerte!

Det er “bare” to forskellige utrygge måder at regulere følelser på, og når de finder sammen så er der 2 mulige scenarier. 

  1. Der opstår total kaos fordi begge utrygge mønstre bliver over aktive og forstærkede af hinanden indtil en af jer giver op og stopper forholdet.
  2. Der opstår kaos som er potentiale til heling og vækst, og det kræver kun at én af jeg vil det. (ofte den ængstelige der er mest motiveret pga afmagten) (Og der er ingen garanti for at begge gør det)

Jeg er selvfølgelig fortaler for nr 2.

Når et utrygt mønster skaber ballade og bliver over aktivt så er der en KÆMPE mulighed for endelig at få kigget på det og regulere det så man bliver TRYG tilknyttet.
Som tryg tilknyttet, så står man uden frygt i de svære følelser.
Man løber hverken efter eller væk, for at regulere sig.

Man finder trygheden i: 

  • Evnen til at vise sig selv værd og kærlighed
  • Evnen til at sætte grænser og blive på egen banehalvdel
  • Evnen til at møde egne behov inde fra
  • Evnen til at håndtere og regulere svære følelser

Det er præcis det, jeg hjælper kvinder med:

  • At forstå, hvorfor de bliver ved med at tage for meget ansvar i deres relationer.
  • At begynde at tage ansvar for sig selv i stedet.
  • Og at genopbygge en følelse af tryghed, selvværd og grænser – indefra.

For først når du elsker dig selv, kan du mærke, om kærligheden i mellem jer er tryg og ægte – eller om du kæmper for en følelsesmæssig afhængig forbindelse hvis primære formål er at du skal føle dig tryg og elsket.

💬 Har du lyst til at mærke forskellen?

Er du er klar til at tage første skridt mod tryghed, så læs mere om mit 16 ugers selvværdsforløb:

 

 

Du fortjener at opleve en relation, hvor du ikke skal overkompensere for to.
Og du fortjener at føle dig tryg og elsket, især af dig selv. 

Denne hjemmeside anvender cookies for at forbedre brugeroplevelsen.